Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF


Manifestaţii de susţinere a celor 3500 de magistraţi care cer retragerea legilor lui Toader
Dora Vulcan - - - -
2017-10-11
Actualitate Interna
1

Reprezentanţi ai societăţii civile s-au adunat miercuri dimineaţă în faţa Tribunalului Bucuresti şi a altor instanţe din ţară ca să le mulţumească celor 3.500 de magistrati care au semnat memoriul prin care le cer premierului şi ministrului Toader retragerea proiectului de modificare a legilor Justiţiei.

 

 

UPDATE Până  în data de 10 octombrie 2017, orele 16.00, un număr de 3532 de judecători și procurori români (dintr-un total de 6979 în funcție în instanțele și parchetele din România, respectiv 50,61%), 8 magistrați asistenți și 125 de auditori de justiție și-au însușit Memoriul pentru retragerea proiectului de modificare a ”legilor justiției”, adresat Guvernului României - anunţă Forumul Judecătorilor din România.

 

 

 "Salutam initiativa Forumului Judecatorilor din Romania pentru ca a cerut public, printr-un memoriu adresat guvernului, retragerea proiectului de modificare a Legilor Justitiei, promovat de Ministrul Justitiei,Tudorel Toader.Apreciem constiinta de care dati dovada, ca parte integranta a societatii romanesti!", arata initiatorii manifestaţiei de susţinere a magistraţilor, pe pagina de Facebook a evenimentului.

 

 

 

 

În memoriul lor, magistraţii avertizează că "nu se mai poate accepta intoarcerea in timp, la reglementari legislative existente anterior anului 1989, prin readucerea justitiei sub control politic si largirea nepermisa a atributiilor ministrului Justitiei". Magistratii mai subliniaza ca "Toate aceste modificari de esenta propuse de Ministrul Justitiei incalca flagrant MCV, rapoartele sale constante si fundamentele unei magistraturi firesti intr-un stat democratic. Aceste propuneri, odata intrate in vigoare, vor influenta cariera si activitatea profesionala a magistratilor pentru o perioada indelungata si vor produce dezechilibre in sistemul judiciar, aspecte ce au fost condamnate de Comisia Europeana in repetate randuri."

 

 

Magistratii mai arata, in memoriu, ca, desi avizul Consiliului Superior al Magistraturii nu este, potrivit legii, unul obligatoriu, el "nici nu poate fi nesocotit si desconsiderat".

 

 

 Proiectul de modificare a legilor justitiei va fi definitivat, cel mai probabil, saptamana viitoare, a anuntat duminica ministrul Tudorel Toader, care a precizat ca pentru Inspectia Judiciara raman in picioare doua variante: in subordinea Ministerului Justitiei sau institutie independenta. Tudorel Toader a adaugat ca este "cel mai putin probabil" ca Inspectia Judiciara sa ramana la Consiliul Superior al Magistraturii.

 

 

 "Pe 23 august am spus ca sunt trei variante. Varianta de a ramane la CSM consolidand independenta, autoritatea Inspectiei Judiciare, o varianta de a o aduce la Ministerul Justitiei si a treia varianta - de a dobandi statut de autoritate autonoma independenta pe baza unei legi proprii de organizare, de functionare. Faptul de a ramane Inspectia Judiciara la CSM e cel mai putin probabil, dat fiind ca, dincolo de enunturile facute de pe 23 august, am vazut cu totii ce s-a petrecut in ultima perioada in raporturile dintre Inspectia Judiciara si CSM, Inspectia Judiciara si entitatile pe care le controleaza. Adica nu e numai o disfunctionalitate de principiu, e una concreta a modului in care se pozitioneaza unele fata de celelalte", a afirmat Tudorel Toader.

 

 

 

 

MEMORIU PENTRU RETRAGEREA PROIECTULUI DE MODIFICARE A "LEGILOR JUSTITIEI"

 

Guvernului Romaniei,

Domnului dr. Mihai Tudose,

Prim-ministru al Guvernului

Domnului prof. univ. dr. Tudorel Toader,

Ministrul Justitiei

Excelentele Voastre,

 

La 23 august 2017, intr-un document PowerPoint prezentat intr-o conferinta de presa, Ministrul Justitiei a propus un set de modificari pentru "legile justitiei" (Legea nr.303/2004, Legea nr.304/2004 si Legea nr.317/2004), fara studii de impact si fara o prealabila consultare asupra unor aspecte legislative esentiale, pentru asigurarea transparentei decizionale, in raport cu magistratii (judecatori si procurori) si societatea civila.

 

Proiectul a fost comunicat Consiliului Superior al Magistraturii, iar in sedinta din 28 septembrie 2017 Plenul a emis un aviz negativ asupra intregului proiect, tinand seama de voturile exprimate in numeroase adunari generale ale judecatorilor si procurorilor de la instante si parchete, in care au fost respinse, in proportie covarsitoare, intre altele, toate modificarile de esenta ale proiectului legislativ, privind reorganizarea Inspectiei Judiciare, ca structura cu personalitate juridica in cadrul Ministerului Justitiei, modificarile privind numirile la varful justitiei (procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al DNA, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai Parchetului de pe langa ICCJ si ai DNA, precum si procurorul sef al DIICOT si adjunctii acestora), modificarile propuse privind regimul raspunderii magistratilor, modificarile sistemului de recrutare a magistratilor - limita de varsta (30 de ani) pentru admitere la Institutul National al Magistraturii si cerinta vechimii in alta profesie juridica de minimum 5 ani, modificarile privind examenele de promovare in functii de executie, mentinerea bugetului instantelor judecatoresti la Ministerul Justitiei, precum si infiintarea in cadrul PICCJ a unei directii specializate avand competenta exclusiva de efectuare a urmarii penale pentru faptele savarsite de catre judecatori si procurori, indiferent de natura si gravitatea acestora.

 

Astfel, in anul 2017, in conditiile in care Romania este supusa in continuare, la 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeana, unui Mecanism de cooperare si verificare (MCV),1 tocmai pentru alinierea justitiei sale celor ale statelor cu traditii istorice democratice, nu se mai poate accepta intoarcerea in timp, la reglementari legislative existente anterior anului 1989, prin readucerea justitiei sub control politic si largirea nepermisa a atributiilor ministrului justitiei.

 

Toate aceste modificari de esenta propuse de Ministrul Justitiei incalca flagrant Mecanismul de cooperare si verificare, rapoartele sale constante si fundamentele unei magistraturi firesti intr-un stat democratic. Aceste propuneri,

odata intrate in vigoare, vor influenta cariera si activitatea profesionala a magistratilor pentru o perioada indelungata si vor produce dezechilibre in sistemul judiciar, aspecte ce au fost condamnate de Comisia Europeana in repetate randuri.

 

Prin Decizia nr. 2 din 11 ianuarie 2012, Curtea Constitutionala a Romaniei a apreciat ca, prin faptul ca are calitatea de membru al Uniunii Europene, statului roman ii revine obligatia de a aplica acest mecanism si a da curs recomandarilor stabilite in acest cadru, in conformitate cu dispozitiile art.148 alin.(4) din Constitutie, potrivit carora "Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actele aderarii si din prevederile alineatului (2)".

 

Asadar, desi avizul Consiliului Superior al Magistraturii nu este, potrivit legii, unul obligatoriu, acesta nici nu poate fi nesocotit, desconsiderat, jurisprudenta recenta a Curtii Constitutionale a Romaniei dezvoltand si accentuand in mod deosebit o noua dimensiune a dispozitiilor art.1 alin.(5) din Constitutie ("In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie"), in sensul atasarii continutului sau normativ a principiului colaborarii loiale intre institutiile si  autoritatile statului. Prin urmare, inclusiv normele legislative ce prevad avizul Consiliului Superior al Magistraturii trebuie interpretate in spiritul loialitatii fata de Legea fundamentala si obligatiei autoritatilor publice de a aplica Mecanismul de cooperare si verificare si a da curs recomandarilor stabilite in acest cadru.

 

Chiar daca proiectul contine si propuneri ale Consiliului Superior al Magistraturii, ale magistratilor ori ale asociatiilor profesionale, formulate de-a lungul timpului, acestea reprezinta simple corectii ale sistemului actual, pregatirea

neserioasa a unui veritabil "experiment judiciar", in lipsa oricaror studii si prognoze, putand determina consecinte foarte greu sau chiar imposibil de remediat.

 

Prin urmare, avand in vedere vointa majoritatii covarsitoare a magistratilor, va solicitam, pentru inlaturarea oricaror dubii privind deturnarea acestui proiect in defavoarea magistraturii, sa dispuneti retragerea sa (respingerea in Guvern, dupa caz, evitand inaintarea in Parlament), cerand Ministrului Justitiei sa initieze si sa dezvolte un dialog concret, efectiv, cu magistratii, Consiliul Superior al Magistraturii, asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor, pentru a imbunatati cadrul legislativ, dupa efectuarea studiilor de impact cuvenite si dupa prezentarea unor motivari serioase si credibile referitoare la modificarile propuse, in scopul modernizarii justitiei, in acord cu Mecanismul de cooperare si verificare.

 

Va rugam sa primiti, Excelentele Voastre, expresia inaltei noastre consideratii.

 

 

foto Hotnews.ro

TAGS : guvern tudose legile justitiei tudorel toader protest magistrati manifestatii
Mai multe din Actualitate Interna
Comentarii
Axena 2017-10-12
Normal ca magistratii sunt nemultumiti de noile modificari,ei vor sa ramana inamovibili,adica indiferent cum judeca o cauza(cu capul cu curul) raman nepedepsiti. Va spun eu,le este frica,frica ca-i tragem la raspundere pt greselile facute. De exemplu daca pierzi un proces cu taxa de poluare in romania,si-l castigi la CEDO,pot sa fac plangere impotriva judecatoriilor care au judecat cauza.De asta le este frica,de raspundere,iar prostii de la societatea civila(asa zisa civila) au iesit in strada sa-i sustina,ma intreb pe cei de la societatea civila cine-i sustine?
Total 1 comments.
3818
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.