Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF


Ministrul Educatiei,Liviu Pop,nu știe când se scrie ”copii” cu doi și când cu trei de ”i”
Dora Vulcan - - - -
2017-09-12
Actualitate Interna
0

Ministrul Educaţiei a devenit subiect de ştire luna trecută când făcut trei greşeli gramaticale grave, în doar câteva minute în timpul unei intervenții în ședința de guvern. Luni, la începerea anului şcolar a recidivat.

 

 Pe foaia de pe care citea discursul, forma articulată la plural a termenului „copiii”, era scris cu doi de „i”.

 

A dat vina pe minister, dar intervievat de Antena 3, s-a dovedit că greșeala elementară i-a aparținut.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reporter: Vă rog să ne explicaţi acea regulă gramaticală. Când se scrie cuvântul „copii” cu doi „i”, când se scrie cu trei „i”?

Liviu Pop: Lucrul acesta e simplu când îi explici cuiva... îl punem cu trei „i” ca și roşii, trandafiri sau trandafirii roșii.

Reporter: Bun, și al treilea „i” ce este?

Liviu Pop: În ce sens al treilea „i” ce este?

Reporter: Din punct de vedere gramatical.

Liviu Pop: Alo?

 

Şi preşedintele Klaus Iohannis a făcut o greşeală gramaticală chiar în ziua începerii şcolii. Atunci când a vorbit despre Legea educaţiei, pe care şeful statului a comparat-o cu un puzzle: ”Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle al cărui piese se schimbă continuu.”  Dincolo de anacolutul comis, acordul articolului genitival se face cu obiectul posedat, nu cu posesorul. 

 

Raporturi delicate cu limba română a avut şi un deputat PSD, care, într-un mesaj pe Facebook, le-a transmis elevilor că trebuie să pună mâna pe carte, până vine vacanţa, scrie Digi24.ro. Numai că îndemnul la studiu s-a dovedit a veni dinspre o persoană care probează doar că a pus mâna pe carte, nu că a și deschis-o.

 

Călin Matei a scris pune-ţi mâna pe carte”. Cu cratimă. Deputatul PSD de Maramureş a dat-o la întors după ce i s-a atras atenția că e agramat și a spus că, de fapt, nu i-a fost dragă şcoala; deși tocmai ce îi îndemnase pe alții s-o facă. Apoi și-a corectat mesajul și a pretins că ar fi fost doar o glumă, dând astfel copiilor o lecție despre minciună și despre cum anume s-o întorci, ca om politic, când ești prins cu ocaua mică. El a accesat coarda melodramatismului: ”A fost făcută în grabă, e o greşeală de ortografie, corectată şi cu asta-basta! Dar spuneţi-mi care, câţi la sută din elevi merg cu drag la şcoală. Care de abia aşteaptă să meargă la şcoală, spuneţi-mi câţi? O postare în spiritul glumei, fără nici o altă chestie. O glumă fără alte conotaţii. Care-i, unde-i problema?!

 

Dacă a făcut o postare în ”spiritul glumei”, să afle deputatul PSD că este probă de semidocție crasă folosirea sintagmei ”spirit de glumă” cu toate derivatele sale. Pentru că gluma tocmai că presupune spirit. Adicătălea, a comis un pleonasm.

TAGS : educatie liviu pop analfabet
Mai multe din Actualitate Interna
Comentarii
Total 0 comments.
2287
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.