Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF


Programul reșapat de guvernare Dragnea 2, mai periculos pentru economie decât primul
Lidia Moise - - - -
2017-06-30
Actualitate Interna
0

Un grup de 276 de parlamentari a ştampilat astăzi prin vot cea mai neprofesionistă echipă guvernamentală şi, implicit, cel mai dezastruos program de guvernare pe care l-ar fi putut născoci o minte diabolică cu scopul precis de a destabiliza o economie.

 

 

Un program retuşat,  care sfidează regulile europene şi care va arunca ţara în criză înainte ca vreun salariat bugetar să simtă vreo creştere a propriei bunăstări. Pratic, guvernul Dragnea 2 schimbă fundamental politica fiscala și aruncă la coș cota unică totul pentru a putea majora salariile bugetare, pomană electorală care nu poate fi livrată.  

 

 Nici nu s-a terminat eurforia votului şi leul a început să scadă, semn clar de alarmă prin care investitorii semnalizează riscul ca unele companii mari să-şi facă bagajele. Bursa de valori s-a înroşit şi ea, semn că se retrag de zor banii din economia noastră, atâta cât este ea listată.

 

Echipa Tudose s-a prezentat lamentabil, ceea ce era de aşteptat din partea unor miniştri fără pregătire academică în domeniile pe care le gestionează, fără o mare anvergură politică, în măsură să justifice o carieră încununată de un jilţ guvernamental, şi, în general fără a înţelege nimic din economia de piaţă, pe care, iată, par dispuşi să o spulbere.

 

Surprinzătoare este însă încrederea pe care aleşii din cercul tras în jurul lui Liviu Dragnea, pesedisti, aldisti și udemeriști, au acordat-o unui Program de guvernare modificat de aşa manieră încât să acomodeze majorările de salarii cu care puterea actuală vrea să-şi asigure liniştea.

 

VEZI AICI NOUL PROGRAM DE  GUVERNARE

 

TVA îngheaţă

 

În primul rând au acceptat ipoteza de a abandona reducerea TVA până la 18%, care trebuia să intre în vigoare începând de anul viitor. Cum probabil vom fi apăsaţi de presiuni inflaţioniste anul viitor, o scădere a fiscalităţii indirecte era o măsură care ar fi compensat ceva din avântul creşterii preţurilor.

 

 

Solidaritate cu bugetarii?

 

Parlamentarii coaliției au mai ştampilat o „taxă de solidaritate” fără să-şi pună o întrebare simplă: solidaritate cu ce? Germania a avut o taxă de solidaritate, aplicată temporar, după reunificare, dar nemţii au înţeles ce se va întâmpla cu banii lor. Era o solidaritate a occidentalilor cu cei care trăiseră sub falimentara Cortină de Fier şi au acceptat efortul. Noi cu ce să fim solidari? Cu populismele lui Dragnea, cu faptul că a aruncat electoral pe piață majorările de salarii fără a avea susținere bugetară? Cu disperarea de a scoate bani și din piatră seacă? E cinic, absurd şi ineficient.

 

 

 

Impozitul care sfidează Europa

 

Dar bomba cu efect imediat, până în 2018, când se va aplica nebunia, este ideea antieuropeană şi lipsită de logică economică de a impozita toate firmele și  companiile din cifra de afaceri, nu pe profit. În timpul declaraţiilor de presă Dragnea şi absolventul Universitătii Creștine ”Dimitrie Cantemir” ajuns premier au scăldat-o. Că se vor face calcule, analize și simulări, că se va discuta și cu mediul privat, dar că se va aplica de anul viitor. În buna tradiție a iresponsabilității pesediste au aruncat pe piață un program de guvernare reșapat, tot fără studii serioase de impact, ca și precedentul. Deocamdată știm doar că  impozitului pe venit va fii in 3 trepte pentru firme și va înlocui impozitul pe profit. Mai știm că aşa cum stau lucrurile, economia o va lua la vale fără frână. 

 

Reglementările europene nu permit impozitarea cifrei de afaceri, cu excepţia întreprinderilor mici, reaminteşte fostul secretar de stat Gabriel Biriş. Degeaba rânjea Dragnea superior atunci când, întrebat fiind de prevederile Directivei, a spus că reglementările europene nu ar interzice aşa ceva, de vreme ce se aplică deja la firmele cu cifră de afaceri sub jumătate de milion de euro.

 

În esenţă, spune Biriş, „inlocuirea impozitului pe profit cu un impozit degresiv pe cifra de afaceri nu este o optiune deoarece impozitele pe cifra de afaceri, altele decat TVA, nu sunt premise de Directiva 112/TVA. Regimul micro e o excepţie pentru întreprinderile mici. Dacă s-ar adopta o asemena măsură ar face practic inaplicable o mare parte a prevederilor din Convenţiile privind evitarea dublei impuneri la care România este parte. Nu în ultimul rând, este economic nefezabil, datorita marjelor extrem de diferite în diferite industrii”.

 

 

Creşte salariul minim, dar se blocheză posturile în administrație

 

Banii în plus la care visează Dragnea&co ar finanţa chiar o majorare a salariului minim de la 1.550 la 2.000 lei în 2018, de la 1.650 la 2.200 lei în 2019, de la 1.750 la 2.400 lei în 2020.  Creșterea salariului minim ar fi o altă lovitură dată mediul privat.

 

Colac peste pupaza, din 2018 se vrea introducerea impozitului pe venitul global pentru persoanele fizice, dublat de depunerea declaratiilor de patrimoniu, ceea ce innseamna ca statul va sti averea fiecarui roman.

 

Asaltul asupra banilor companiilor şi, în general asupra tuturor cetăţenilor ţării, ar permite astfel amânarea plăţii oline a taxelor până la 1 ianuarie 2019, de la 1 ianuarie 2018.

 

În plus imaginaţia creativă a minţilor care au pus la cale aberantul Program va lucra şi în continuare pentru a defini ce înseamnă “Produse cu impact negativ asupra populaţiei”, care vor fi taxate suplimentar. Şi această ameninţare fiscală este neclară, deoarece nu ştim ce ar putea așeza alături de ţigări, poate telefoanele mobile, sau abonamnetele TV.  Întrebarea are sensul ei deoarece orice taxa, pentru a fi utilă, trebuie obligatoriu să se aplice unor produse sau servicii consumate în masă.

 

În rest, programul şi-a corectat din puseul de generozitate iniţial. Posturile în administraţia publică locală şi centrală vor fi blocate până la finalul acestui an, noua variantă a Programului nu mai conţine neimpozitarea pensiilor sub 2.000 lei si impozitarea cu 10% pentru cele mai mari, nici povestea primului salariu şi au fost şterse rândurile referitoare la stimulentele pentru tinerii absolvenţi şi pentru firmele care-i primesc în practică.  Altfel  spus, coada vulpii s-a mai scurtat.

 

 

Gura păcătosului: Pilonul II dispare

 

Dar cea mai mare aiureală rămâne declaraţia ministrului de Finanţe, un fost şef al Fiscului local din Constanţa, pe vremea când ministresa Shhaideh lucra cu Nicuşor Constantinescu. El a imflamat leul explicând că Pilonul II de pensii va dispărea, iar banii se vor întoarce la oameni. Care oameni ar putea apoi să-i plaseze fie în puşculiţa mereu goală a fondului de stat de pensii, fie la fondurile private de pensii. Declaraţia a fost apoi contrazisă de premier, apoi de Liviu Dragnea însuşi, aşa, ca să înţeleagă pieţele.

 

Se confirmă astfel zvonurile privind intenţia mai veche de desfiinţare a Pilonului II, negată brutal de fostul cabinet Grindeanu și soldată cu o amendă de 750.000 de lei aplicată companiei de gestionare a fodurilor de pensii NN. Deși negată pentru a doua oară, gura păcătosului Mișa, noul ministru de finanțe, a rostit probabil adevărul, pentru că in programul reșapat de guvernare, Pilonul II – unul mixt, de stat gestionat privat- dispare indirect, din moment ce se spune că cetățenii vor plăti contribuția pentru pensii doar în sistemul de stat și în cel privat.

 

Incoerenţa noului guvern este comparabilă cu a fostului, doar că a  început mai devreme și direct cu stângul. Nimeni nu mai înţelege mare lucru: ce se va aplica, de când şi, mai ales cu ce și de ce? Era evident că programul initial era foarte slab şi riscant pentru economie, dar, prin corecţiile aduse, a devenit chiar periculos.

 

 

TAGS : dragnea tudose program guvernare impozit cifra afaceri profit pilon pensii salarii
Mai multe din Actualitate Interna
Comentarii
Total 0 comments.
9563
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.