Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Raportul MCV și strada
2017-01-31
3
În ciuda progresului constatat în ultimii 10 ani, raportul MCV nu recomandă încetarea monitorizării, ci continuarea acesteia.

 

Cel mai recent raport publicat de Comisia Eu­ropeană în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare găsește România în stradă pro­tes­tând împotriva intenției declarate a gu­ver­nu­lui PSD-ALDE de a promova o amplă grațiere la pachet cu modificări importante aduse Codului Penal și Codului de Procedură Penală. De-a lun­gul anilor, Comisia Europeană a insistat pe importanța ca­racterului ireversibil al re­for­melor din România atât în ce­ea ce privește sistemul ju­di­ciar, cât și în ceea ce privește lupta împotriva corupției.

 

În trecutul recent s-a observat că, de fapt, aceste schimbări sunt extrem de fragile și că se încearcă în mod constant revenirea la si­tuația anterioară lui 2005. Vara lui 2012 și „Mar­țea neagră“ sunt doar două dintre mo­mentele critice în care fragilitatea reformelor a fost evidentă. Atunci, o combinație între re­zistența câtorva instituții interne cheie și ar­ticularea clară a unui mesaj pro-reformă din partea partenerilor externi a blocat punerea în practică până la capăt a respectivelor ac­țiuni. În ultimul raport există o referire la aces­te momente: „Perspectiva a 10 de ani de evoluții în cadrul MCV arată că, în pofida unor perioade în care reforma a pierdut din vi­teză și a fost pusă sub semnul întrebării, Ro­mânia a înregistrat progrese majore în di­recția îndeplinirii obiectivelor de referință cu­prinse în MCV.“

 

Aceste întâmplări au ali­men­tat pe bună dreptate scep­ti­cismul Comisiei Europene fa­ță de seriozitatea autorităților române în promovarea re­for­melor profunde în domeniul sensibil al justiției – așa se ex­plică faptul că, în ciuda pro­gresului constatat în ultimii 10 ani, raportul MCV nu re­co­mandă încetarea moni­to­ri­ză­rii, ci continuarea acesteia (în pofida de­cla­rațiilor optimiste ale ministrului Iordache de la începutul lunii ianuarie). De altfel, con­ti­nua­rea Mecanismului a fost anunțată la jumă­ta­tea lunii ianuarie de către secretarul general ad­junct al Comisiei Europene, aflat în vizită în România. După acest anunț, ca și cum nu ar mai fi fost nimic de pierdut, au apărut în spa­țiul public celebrele proiecte de ordonanțe de urgență pregătite în secret. România a re­ac­ționat prin cele mai mari proteste organizate după Revoluție. Și Comisia Europeană a reușit să includă o referire la potențialele schimbări majore de legislație, atenționând cu privire la posibilitatea reevaluării progreselor realizate, da­că derapajele se confirmă. Este primul ra­port care discută despre posibilitatea ridicării MCVComisia Europeană formulând re­co­man­dări clare care trebuie implementate de autoritățile române și insistând pe nevoia exis­tenței unor mecanisme interne care să asigure sustenabilitatea reformelor după ce su­pravegherea externă se va fi încheiat:

 

„... prezentul raport poate identifica un nu­măr foarte restrâns de recomandări-cheie pen­tru a se ajunge la închiderea provizorie a obiectivelor de referință individuale și, ul­te­ri­or, a procesului MCV. Multe dintre acestea se concentrează asupra responsabilității și a res­ponsabilizării impuse de autoritățile române și a garanțiilor interne necesare pentru a asi­gura caracterul ireversibil al rezultatelor. Acest caracter va fi susținut, de asemenea, prin continuarea dezvoltării mecanismelor de ra­portare și a mecanismelor de asigurare a res­ponsabilizării după încheierea MCV. Co­mi­sia consideră că obiectivele CMV pot fi în­de­pli­nite prin monitorizarea recomandărilor for­mu­late în prezentul raport. Viteza procesului va depinde de cât de repede va fi capabilă Ro­mânia să le îndeplinească în mod ireversibil și să evite evoluțiile negative care pun sub semnul întrebării progresele realizate“.

 

Paradoxal sau nu, protestele din aceste zile par a demonstra că există un embrion al unui me­canism intern de control. Depinde acum de majoritatea PSD-ALDE calibrarea acțiunii po­litice, ținând cont și de opiniile exprimate de cei care au ieșit în stradă – de notat că ni­meni nu a cerut căderea guvernului, ci doar aban­donarea celor două OUG-uri. Nu e ne­ga­tă nici situația precară a penitenciarelor ro­mâ­nești – se cere ca aceste probleme să fie dis­cutate cu profesionalism, având în față date statistice și studii pe care să se fundamenteze decizia de politică publică. Se mai cere și ones­titate în acest demers – mai exact, for­mu­larea unor acte normative care să rezolve problema reală, nu situația particulară a unor condamnați afiliați partidelor politice aflate la gu­vernare. De fapt, acest dialog între ma­jo­ri­ta­tea politică aflată la guvernare și societatea civilă, mai mult sau mai puțin organizată, es­te exact acel mecanism intern care ar putea înlocui mecanismul extern de monitorizare.

 

Înțelept pentru guvernul de la București ar fi acum să încerce să implementeze cât mai mul­te dintre recomandările formulate în ra­port în următoarele luni pentru a putea discu­ta de o ridicare a MCV anul viitor. România se pregătește pentru președinția UE și ar fi fără pre­cedent ca o țară aflată sub monitorizare să ocupe această poziție. Din păcate, pre­siu­nea exercitată asupra guvernului din partea leadership-ului politic al partidelor aflate la gu­vernare riscă să anuleze orice abordare ra­țio­nală a acestei chestiuni. De altfel, domnul Tă­riceanu cerea guvernului să înceteze a mai colabora cu autoritățile de la Bruxelles în ca­drul MCV. Vom vedea în următoarele zile da­că în chestiunea celor două OUG-uri va prima interesul public sau cel al celor câțiva lideri po­litici cu probleme penale.

TAGS : raport MCV comisia europeana ordonante coruptie ireversibil progrese DNA
Recomandari
Comentarii
Ioan Lascu 2017-02-03
Doua comentarii dintre care unul in asteptare mi se pare foarte putin pentru valoarea de piata a medaliatei.
Rog sa intensificam.
rolari 2017-02-02
MCV - oare e ceva ce se serveste la masa romanilor si este foarte sanatos?
De ce nu va ocupati de adevarate probleme ale romanilor, caci de R sunteti platita?
Eu cred ca nici nu le cunoasteti - iata un exemplu mai jos.

Lucrez, contra fiscului german, de 27 ani - consultant romanilor ce au lucrat sau lucreaza in G - probleme extra-salariale.
Va puteti imagina ca la un singur act - Certificat de rezidenta fiscala, cerul Adm. fiscale din R, sa se facae 4 (patru !) abuzuri?
Daca lucrezi 5 luni in G, poti cere alocatia pentru copil doar pentru aceste luni!
Daca ceri insa refacerea impozitului platit in G, pentru aceste luni - asa zisa regularizarea anuala - se cerea, candva, venitul din R al sotului si sotiei - pentru a cerceta doar daca depasea 90% din venit G, atunci nu aveai drept la recalculare si restituire impozit.
Azi:
- se impoziteaza venit din R al muncitor - pe tot anul anul, si nu doar pe cele 5 luni lucrate in G - abuz
- se impoziteaza si venitul sotiei - desi nu alucrat in G
- desi se cere net, autoritatile romane raporteaza brut (partial completand fara deduceri si net, formularul) - fiscul G zice merci - daca romania are fraieri de ce sa nu profitam, ca obraz corespunzator avem!
- se ignora Conventia R-G de evitare dubla impozitate - cu plata impozit doar la sursa, adica doar in G
E cumva dovada de inteligenta?

Faceti caz de grija dvs. dar pariezi ca habar nu aveti cate probleme au romanii!
FLORIAN D. MIREA 2017-02-01
Multe intrebari si nici un raspuns. De ce nu i-a aplicat justitia lui Dragnea pedeapsa de 2 ani de inchisoare cu executare? De ce a amanat acum cu doua saptamani inceperea celui de-al doilea proces in care este implicat? De ce s-a miscat atat de greoi masinaria justitiara? De ce nu s-a facut mai mult in acesti ani pentru preventia coruptiei? De ce s-au luat mereu jumatati si sferturi de masuri? De ce n-a actionat guvernarea de tranzitie mai energic contra sistemului mafiot si in favoarea oamenilor,? De ce in decembrie trecut nu au avut oamenii practic cui sa isi dea votul? Cand guvernarea pesedista ia decizii grele intr-o noapte, de ce guvernarile nepesediste stateau luni de zile pana sa ia masuri mai eficiente? Daca am ajuns aici unde am ajuns, nu numai PSD si cei care ii stau in preajma sunt responsabili, ci si aceia care prin slabiciunile lor au creat toate conditiile ca sa se ajunga aici. Ce s-a invatat din evenimentele anului 2012? Ce s-a facut pentru ca sa se ingusteze baza de credibilitate si mai ales de influenta a PSD?!? Au fost lasati sa zburde la alegerile locale, nu au avut rival la parlamentare, iar acum vor dori sa taie si sa spanzure. Si o vor face nu pas cu pas, ci fulgerator, daca reactia de aparare a natiei nu va fi mai rapida si mai inteligenta decat atacul la care o supune puterea guvernamentala.
Total 3 comments.
10316
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.