Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF


Democrația și antisemitismul
Boris Marian Mehr - - - -
2016-05-24
Scrisori
8

Din capul locului voi spune că nu sunt antidemocrat. Dar am constatat un fapt indubitabil – democrația nu elimină antisemitismul și corolarul său, antisionismul. Așa cum noi, evreii din diaspora, inclusiv din România, suntem preocupați de situația fraților noștri din statul Israel, așa cred că israelienii mai tineri sau mai vârstnici nu pot ignora antievreismul din afara Țării Sfinte. Nu voi analiza cauzele antisemitismului, ne-am putea întinde pe zeci de pagini, începând cu neștirbita convingere în „trădarea lui Iuda“, apoi cu „jertfirea pruncilor“ pentru azimă, terminând cu „Protocoalele Înțelepților Sionului“, care funcționează ca un „argument“ nociv și astăzi în mai toată lumea, ca teorie conspiraționistă veșnic alimentată de noi falsuri. Nu, eu mă voi referi la o recrudescență a cultului neolegionar, vizavi de o antipatie crescândă față de orice se numește antifascism.

 

Se pare că anticomunismul a rămas singura problemă a psihologiei de masă, deci legionarii au devenit automat eroii neamului. Legea 217/2015, care a preluat textul unei ordonanțe guvernamentale mai vechi și care nu s-a aplicat cam niciodată și nicăieri, în România a despărțit pe o perioadă nedefinită intelectualitatea cu vederi adevărat democratice de intelectualitatea și neintelectualitatea noastră iubitoare de patrie și națiune. Naționalismul a avut și mai are un rol pozitiv în faza de afirmare a popoarelor subjugate timp de secole. Globalizarea nu a arătat numai părțile bune, ci și pe acelea mai puțin bune. Această antagonie se reflectă în gândirea unor oameni chiar și de bună-credință. Scandalul de la Opera Română din București, în care, slavă Domnului, nu au fost implicați evrei, a demonstrat gradul de frustrare a multor cetățeni față de „binefacerile Occidentului“. Deși nu prea aveam mari simpatii pentru candidatul republican la președinție, Donald Trump, vorbele sale m-au tușat: „Pentru Statul Islamic am un simplu mesaj – orele voastre sunt numărate“. Ceea ce și Churchill spunea în 1941: „Nu ne vom opri până nu îl vom distruge pe inamicul nazist în bârlogul său“. Profetice cuvinte!

 

De ce noi, evrei sau români, cu adevărat democrați, să iubim trecutul plin de crime al Mișcării Legionare și al politicii etnocidare a mareșalului Antonescu? Legea 217 nu interzice nicio scriere de valoare, chiar creații ale unor foști membri sau simpatizanți ai Legiunii – Eliade, Cioran, Vulcănescu, Gyr ș.a. Dacă insipida carte a lui Hitler, Mein Kampf, se vinde în multe țări europene, ca și în lumea arabă, de ce să ne speriem de scrierile prolegionare? Dar chestiunea nu se oprește aici. Marele Eminescu a fost un jurnalist de orientare naționalist-șovină, să nu mă înjure nimeni, pot cita pagini pe care nu cred că le-ar fi scris acum. Poezia Doina, Scrisoarea a III-a, zeci de articole îndeamnă cititorii la xenofobie, evreii sunt „invitați“ să plece în Rusia, Austro-Ungaria, Germania etc. Dar era alt context. Evreii au venit în sec. XIX în număr mare din Imperiul țarist, în special, unde situația lor era de potențiale victime ale unui șir de pogromuri, la care se adăuga și înrolarea în armată pe 20 de ani. Boiernașii și mica burghezie românească s-au speriat de concurență. Monarhia a fost mai apropiată de spiritul european, spre deosebire de liberali, total duplicitari în chestiunea evreiască. Antisemitismul din sec. XIX a devenit în secolul XX cuzism și codrenism. Nu facem aici istoria crimelor antievreiești din sec. XX. Dar atacurile la persoana lui Alexandru Florian, directorul general al Institutului Național de Studiere a Holocaustului din România, la legislația antilegionară se întețesc. Este și o mare vină a istoricilor români, care nici acum nu știu să clameze îndemnul sine ira et studio. Lipsește orice dialog între puținii evrei din România și personalitățile care formează nucleul valoros al țării. Tăcerea este somnul rațiunii. Nimeni nu va interzice Istoria Religiilor lui Eliade, opera lui Cioran, alte opere. Dar să lăsăm și istoria să ne spună nu numai ce au făcut comuniștii evrei care ar fi adus comunismul, de parcă tancurile sovietice nici nu au existat. Să reluăm și istoria crimelor regimului legionaro-antonescian. Uitarea ascunde fie indolență, fie ură. Mulți care defăimează Legea 217 ar trebui să o citească, iar ca să fie citită, ar trebui difuzată mot-à-mot de mass-media. Dar mass-media se ocupă de divorțuri, avorturi și accidente rutiere, nu prea mai au timp de probleme de psihologie socială, de problemele economice ale pauperilor. Pentru că întotdeauna ura interetnică are și rădăcini economice. Și, cu tot regretul, trebuie să spun că în campania legitimă a DNA de asanare a societății, mai apar și nume de oameni de afaceri israelieni. De ce, fraților? Nu, mie corupții nu-mi sunt defel frați. Iubesc democrația pe baze legale.

 

Boris Marian Mehr

București

TAGS :
Recomandari
Comentarii
lucid 2016-05-25
Stranie considerarea sionismului - o ideologie in a carui istorie exista nenumarate crime (Deir Yassin, contele Bernadotte, hotelul King David, etc etc) drept corolar - deci legat genetic-cauzal - de semitism, un concept strict national-religios. TOTZI evreii sunt sionisti? Dupa cate stiu eu nici macar totzi evreii israelieni.
Boris. Marian Mehr 2016-05-27
desigur, sionismul nu este obligatoriu pentru nimeni, Gala Galaction era un sionist creștin.
Vasile Popa 2016-05-25
"Uitarea ascunde fie indolență, fie ură" . Romanii spun despre cei ce vad greseli doar la ceilalti ca vad paiul din ochiul altuia dar ignora parul din propriul ochi.

Daca nu analizati cauzele antisemitismului la romani si in lumea intreaga, niciodata nu veti intelege subiectul pe care il abordati. Aceasta lipsa de analiza nu face cinste unuiei persoane cu pretentii intelectuale care doreste un dialog real.

Dar dialogul nu poate fi purtat prin acuze partinice, ca si cum doar unii ar fi de vina iar ceilalti ar fi total nevinovati. Antisemitismul intelectualilor romani nu are nimic de a face cu Isus ori presupuse ritualuri canibalice cum insinuati. El era legat de practicile comerciale necinstite, discriminatorii, de dumping ori de tip monopolist ca si a coruperii administratiei romanesti, practici pedepsite de orice stat modern. Ar fi trebuit sa citati afirmatiile romanilor ca sa dovediti ca nu va limitati la generalitati fara relevanta.

Va rog sa enumerati toate crimele legionarilor, sa nu uitati nici una, dar sa nu inventati cum adeseori istoricii evrei o fac. Si apoi sa comparati cu numarul de crime comise de evrei impotriva romanilor. Oare cine a comis mai multe crime?

Va inselati cand credeti ca minimalizati crimele evreilor prin afirmatia ironica ca tancurile sovietice oricum ar fi existat. La fel ca si in cazul agresiunilor pline de lasitate ale evreilor impotriva armatei romane care se retragea din Basarabia in 1940, participarea populatiei evreiesti la crimele impotriva romanilor dupa 1944 a fost de necontestat si de neiertat. Iar pedeapsa pentru tradare o stim cu totii.

Legea 217/2015 impiedica dialogul dorit. Caci daca o masura antievreiasca este explicata in contextul vremii, se va spune ca este o justificare a antisemitismului.

Char daca spiritul legii 217/2015 nu a fost cenzura, tocmai in acest sens a fost interpretata de catre comunitatea evreiasca. Se darama statui ale unor oameni de valoare, ca de exemplu a soldatului roman care si-a dat viata in apararea unui pod din Cehoslovacia impotriva trupelor naziste pe motiv ca era legionar.

Afirmatiile lui Al. Florian ca sentintele tribunalelor terorii comuniste sunt valabile si azi, ori a lui Radu Ioanid ca procesele cu pricina nu ar trebui rejudecate pentru ca cei vinovati ar putea fi gasiti nevinovati, arata in mod clar complicitatea la falsificarea istoriei Romaniei. Cu acesti indivizi nu se poate discuta rational.

Pentru evrei amintirea crimelor romanilor impotriva lor este o datorie sacra. La fel si romanii au datoria sfanta de a nu uita de crimele evrelior. Impacarea reala, nu mimata cum este astazi, nu poate veni prin ignorarea completa a suferintei celuilalt, ci tocmai prin recunoasterea deplina a propriei responsabilitati.

Ca de obicei, cand ma refer la evrei, nu ma refer la toti. Din pacate, aceia la care nu ma refer nu se desolidarizeaza de tradatori si criminali. Intr-un fel, la fel ca si arabii care nu se desolidarizeaza de teroristii musulmani.
Boris. Marian Mehr 2016-05-27
nu mă ocup cu contabilizarea crimelor, Legiunea are la activ POGROMUL DE LA BUCUREȘTI, e suficient
Vasile Popa 2016-05-27
@ Charlie

Eu nu am pretentia ca am dreptate 100%. Este responsabilitatea fiecaruia sa verifice. Dar cum insultele nu tin de contraargumente, inclin sa cred ca am dreptate.

As fi incantat insa sa fac parte dintr-o comisie condusa de Charlie. Ca orice boala, antisemitismul nu poate fi eradicat decat prin analiza cauzei, a elementulu strain agresiv, a germenului.

Cei care se opun unei astfel de analize se tem ca germenul agresiv va fi gasit chiar strainul, adica evreul. Si atunci prefera sa dea vina pe romani. De aceea, antisemitismul nu trebuie explicat decat ca o manifestare a analfabetismului, proastei cresteri, imbecilismului si incapatanarii romanului.

Asta a fost tragedia evreilor. Au ajuns in Romania izgoniti din Occident pentru intoleranta religioasa a rabinilor care il insultau pe Isus, dar si din cauza dezastrelor economice si sociale rezultate din practicile comerciale si bancare imorale, daca nu ilegale. In Romania au fost tolerati pana ce au inceput sa practice cu succes ceea ce stiau ei mai bine. Afirmatiile antisemite ale intelectualilor romani din secolul XIX aveau un caracter predominant economic, nu religios.

Delegatii evreiesti au complotat cu guverne straine impotriva recunoasterii independentei Romaniei dupa 1877, ca si a recunoasterii Romaniei Mari in 1920. In plus, in secolul XX, unii au colaborat cu regimul comunist inamic de la Moscova pentru distrugerea integritatii teritoriale a Romaniei. La acestea evreii au adaugat, prin controlul presei, minciuna, exagerarea adevarului, omisiunea ca si insulta celor ce ii demascau. Aceste fapte ar fi condus la antisemitism in orice societate civilizata.

Au fost romani care au comis multe crime impotriva unor evrei nevinovati. Cei mai multi au platit pentru asta. Eu nu am dreptul sa cer evreilor sa intoarca si celalat obraz. Dar nici eu nu voi uita crimele unor evrei impotriva romanilor. De aceea, astept ca evreii cu bun simt sa se delimiteze in modul cel mai clar de aceia care au tradat tara ce i-a gazduit la nevoie si care au comis crime de neiertat impotriva sa.

Impacarea nu poate avea loc decat prin recunoasterea tuturor responsabilitatilor de ambele parti. Romanii au facut-o acceptand chiar si vini pe care nu le-au avut. Acum este randul evreilor.
Vasile Popa 2016-05-27
@Charlie

As fi incantat sa fac parte dintr-o asemenea comisie condusa de Charlie. Comentariul meu nu este un tratat de antisemitism si nu poate fi decat partial. Dar nu poti vindeca o boala, iar antisemitismul este o boala, fara a analiza cauzele. Acesta este un simptom, o reactie a organismului societatii de respingere al unui element strain agresiv.

Cei care refuza o astfel de analiza se tem ca de vina va fi gasit elementul strain, adica evreul. Si atunci dau vina exclusiv pe romani. Daca ar fi dupa evrei, romanii sunt antisemiti pentru ca sunt analfabeti, prost crescuti, imbecili, si incapatanati.

Dar in Romania sunt multe elemente straine. Cu toate acestea, numai evreii se plang. Nu bulgarii, rusii, sarbii ori turcii, nici italienii ori germanii nu se plang.

Cum bine stiti, evreii au ajuns in Romania ca refugiati, izgoniti din Occident nu numai din cauza conflictelor lor religioase cu populatia locala, in special datorita insultelor rabinilor la adresa lui Isus, dar si din cauza practicilor economice necinstite cu efecte dezastruase pentru societatile prin care acestia au trecut. Ei au fost tolerati pana cand au revenit la vechile lor obiceiuri. La acestea se adauga minciuna, distorsiunea faptelor, ca si insultarea celor cu care nu sunt de acord, evidenta si aici.

Cei care doresc doar ascunderea simptomelor, prin texte ca cel de mai sus in care se da vina exclusiv pe romani, ori legi ca 217/2105, nu fac decat sa permita dezvoltarea antisemitismului pe ascuns. Si apoi se vor mira ca antisemitismul a crescut in ciuda legislatiei.

Daca evreii nu vor sa uite crimele unor romani impotriva lor, noi de ce sa uitam crimele lor? Daca ei nu cred in intoarcerea obrazului, atunci nici noi nu vom intoarce obrazul nostru.
CHARLIE 2016-05-25
D-nul Popa specialist in bazaconii antisemite cred in mod "sincer" ca trebuie analizate presupun in mod stiintific originile antisemitismul roman. Legea217/2015 nu permite aceasta discutie. Presupun ca si antitiganismului va fi supus unei analize stiintifice. Poate d-nul Popa cu vastele lui cunostiinte in materile de masa ar putea sa fie unei astfel de comisii. Rezultatele sunt anticipate dupa cum reiese din quasi-analiza partiala de mai sus. Dupa ce Codreanu a fost impuscat era o zicala: Traiasca legiunea ca si Capitanul.
CHARLIE 2016-05-24
Ai dreptate d-le Mehr dar trebuie sa tipi mai tared. Cei surzi nu te vor auzi si restul , cel putini multi dintre ei, vor continua sa creada in legende si fapte fabricate ad hoc.
Total 8 comments.
960
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.